Helsinki-muoti.com-verkkokaupasta runsaasti valituksia – nimi tai suomenkieliset sivut eivät kerro verkkokaupan kotimaata

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on saanut runsaasti kuluttajien yhteydenottoja vaatteita ja kenkiä myyvästä helsinki-muoti.com-verkkokaupasta. Kuluttajat ovat kokeneet tulleensa huijatuiksi, koska tavarat eivät ole vastanneet sovittua laadultaan tai kokotiedoiltaan. Osa kuluttajista kertoo, ettei ole saanut lainkaan tilausta. Lisäksi verkkokauppa antaa ymmärtää, että se olisi kotimainen, mutta toimitukset tulevat Kiinasta.

Kuluttajaneuvontaan, Euroopan kuluttajakeskukselle ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut lukuisia ilmoituksia Facebookissa ja Instagramissa markkinoivasta helsinki-muoti.comista. Verkkokaupan sivut ovat suomeksi ja sen etusivulla on Suomen lippu.  Kuluttajat ovatkin luulleet asioivansa suomalaisen verkkokaupan kanssa ja vasta tilauksen saatuaan havahtuneet siihen, että kyse onkin ulkomaille sijoittuneesta yrityksestä.

Helsinki-muoti.comin sivuilta puuttuvat tiedot yrityksen nimestä ja maantieteellisestä osoitteesta.  Siitä, että tuotteet toimitetaan Aasiasta, kerrotaan vain sopimusehdoissa. Euroopan kuluttajakeskuksen havaintojen mukaan helsinki-muoti.com on todennäköisesti saksalainen dropshipping-verkkokauppa. Tämä tarkoittaa verkkokauppaa, joka ei lähetä tuotetta itse vaan sen toimittaa kolmas osapuoli.

“Kuluttajien kannalta EU:n ulkopuolelta toimitettaviin tilauksiin liittyy muutamia sudenkuoppia: kuluttajan pitää maksaa tulli ja peruutustilanteessa palautuskulut ulkomaille ovat kalliimmat, jos myyjä on ilmoittanut, ettei vastaa niistä”

– johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen, Kilpailu- ja kuluttajavirasto

KKV on vastaanottanut kuluttajailmoituksia myös hyvin samanlaisista verkkokaupoista, kuten vantaa-fashionoutlet.comista ja ake-soreault.comista sekä muista kotimaisilta vaikuttaneista verkkokaupoista. Tyypillistä näille suomenkielisille, mutta ulkomaille sijoittuneille verkkokaupoille on, että lähes kaikki tuotteet ovat tarjolla alennettuun hintaan ja yhteystietoja on vaikea löytää.

“Lisäksi on hyvä huomata, ettei luotettava verkkokauppa piilota yhteystietojaan, vaan ilmoittaa ne näkyvästi. Jos ainoa asiointikanava on verkkolomake, jonka kautta lähetettyjä tietoja ei voi tallettaa, voi mahdollisten ongelmatilanteiden selvittäminen olla vaikeaa”,

– johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen, Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Näin selvität missä maassa verkkokauppa sijaitsee

Suomenkielinen verkkokauppa tai .fi-päätteinen verkko-osoite ei aina tarkoita sitä, että kauppa olisi kotimainen tai että tuotteet toimitetaan Suomesta. Jos et ole varma, missä maassa verkkokauppa sijaitsee tai mistä se lähettää tuotteet, toimi näin ennen kuin teet tilauksen:

• Tutki verkkokaupan sopimusehdot. Ehdoista pitäisi löytyä tieto, missä maassa ja osoitteessa verkkokauppa sijaitsee. Samoin siellä tulisi kertoa, mistä tavarat toimitetaan.
  • Hyödynnä karttapalveluja. Jos verkkokauppa ilmoittaa esimerkiksi oman osoitteensa ja/tai osoitteen, jonne tavarat palautetaan, tarkista missä nämä sijaitsevat.
  • Etsi muiden käyttäjien kokemuksia verkkokaupasta ja sen sijainnista kirjoittamalla hakukoneeseen kaupan nimi.
  • Älä kiirehdi tilausta, vaikka sivuilla sanottaisiinkin, että tarjous on voimassa vain rajoitetun ajan.

Verkkokaupan ongelmatilanteessa ota aina ensin yhteys myyjään ja tee reklamaatio.

Jos maksat ostokset luottokortilla, voit ongelmatapauksissa kääntyä myös luotonantajan puoleen, jos myyjä ei esimerkiksi toimitakaan maksamaasi tuotetta.

Ongelmien selvittelyssä kotimaisten yritysten kanssa auttaa kuluttajaneuvonta. EU-alueelta, Norjasta ja Islannista tilattaessa neuvontaa antaa Euroopan kuluttajakeskus.